Week 48
Speel deze week eens op deze manier met een opvallend (vreemd wellicht) bericht wat zich aandient in je dagelijkse dag.
Een vreemd aandoend bericht in een e-mail, krant of boek bijvoorbeeld, of iets wat iemand je vertelt.
Variant A doen de meeste mensen er wel mee:
Een bericht komt ‘op je af’' , ‘ doet zich aan je voor’.
Je perceptiepositie is ‘erbuiten’ en je reageert (vrij snel/onmiddellijk) op de meest in het oog springende kenmerken van de visueel waarneembare ‘buitenkant’.
(Oranje
gekleurd in het getekende model).
Hoe sneller je trouwens reageert/ tot conclusies komt tijdens of vlak na ontvangst, hoe minder aspecten je van het geheel van de boodschap werkelijk hebt waargenomen..
Probeer ook eens variant B met hetzelfde bericht.
(Vooral berichten die je in luttele seconden als 'bullshit' afdoet, brengen nogal eens interessante inzichten voort als je er ook B op toepast.)
Variant B kent
een andere perceptiepositie.
Daarbij wordt de multidimensionale informatie holistisch en van binnenuit in al zijn aspecten en meerdere kijkhoeken volledig samenhangend waargenomen en ervaren.
Daarbij wordt de multidimensionale informatie holistisch en van binnenuit in al zijn aspecten en meerdere kijkhoeken volledig samenhangend waargenomen en ervaren.
Ook (en misschien wel met name) die
aspecten die van de buitenkant bij eenzijdige kortstondige beschouwing voor het
bewuste bewustzijn raadpleegbaar zijn, geheel aan de 5 buitenwereld-zintuigen onttrokken
zijn.
(Reden; ze vibreren op golflengten waar die 5 zintuigen niet geschikt voor zijn om op te opereren.)
(Reden; ze vibreren op golflengten waar die 5 zintuigen niet geschikt voor zijn om op te opereren.)
Hoe 'doe' je dat dan ..... 'B'?
Je leest het/ hoort het aan en ....schort je oordelen erover op, ( je besluit gewoon om nog niet tot een definitieve eindconclusie erover te komen).
Je laat het bericht 'open' staan op je mentale tafeltje en staat je complete bewustzijn toe zich ' erin' te verdiepen, voor de duur van tenminste 1 nacht.
Voeg de zo opgedane indrukken uit A (met je verstand gemaakt) en B (uit je complete range aan bewustzijn opgeweld) dan eens samen.
Ze geven een rijke (complete) indruk
van wat iets (wezenlijk) ‘is’ en welke waarde het ‘presentje’ (The Present) dat
voor je ligt echt voor (je) groei en
ontwikkelingbehoeften heeft.
“Het is in het Nederlandse
cultuurgebied nu Sinterklaastijd. De buitenkant van een dergelijke cadeauverpakking
zegt over het algemeen ook vrij weinig over de aard en bruikbaarheid van het
cadeau.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten