zondag 31 december 2017

vrolijk groeten

Week 1:

De oblique technique die ik deze week uit de live-stream van de samenleving pluk is deze:

'Groet' een dag lang,  alle mensen die je tegenkomt 'vrolijk'.

Je hoeft iemand daarbij niet aan te raken, een conversatie is volstrekt niet nodig.

Non-verbaal contact maken, vriendelijk glimlachen, even welgemeend iemand plezierig toeknikken, een moment aandacht geven, in gedachten welgemeend een fijne dag toewensen, is al genoeg.

De crux van deze Oblique Technique zit in 'iedereen'.
Dat scheelt een hoop tijd en energie in  'checken':
  • ken ik diegenen (al)?
  • wil ik diegenen wel kennen?
  • moet ik die 'te vriend' houden?
  • wat heeft diegenen mij te bieden?
  • wat is zijn of haar status in de maatschappij?
  • ....en de mijne, in relatie tot diegene?
  • wat 'vind' ik van diegene?
  • past hij of zij wel in mijn wereld(beeld)... ( of 'moet' ik hem/haar' negeren) ?
Mocht 'welgemeend vrolijk' op enig moment moeite (gaan) kosten..... schakel dan over naar ' functioneel professioneel vriendelijk'.. en.... houd het gewoon de hele dag vol.

(Het is een oblique technique, weet je nog... niet speciaal bedoeld om je (al) gemakkelijk af te gaan en alleen effectief als je de  uitdaging in de praktijk helemaal aangaat en niet bij de eerste horde opgeeft.. 
de hele dag en iedereen.. is letterlijk.... de hele dag en iedereen. 
En nee... een dag hiervoor uitzoeken waarin je toch al niemand tegenkomt, of alleen  in je comfortzone blijft van 'vrienden' .... telt inderdaad ook niet ;-) 
Enne...... 
wellicht ten overvloede......
maar soms wordt per ongeluk over het hoofd gezien dat de mensen die tot je huishouding behoren ook bij de categorie 'mensen' horen  ( niet 'comfortabel meubilair', of ' kamerbehang')  ;-) )

Inspiratie nodig?
Neem een voorbeeld aan 'Koningin Maxima' in functie in het publieke domein.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten